Sonda
Czy uruchomić w sofija-net.pl e-płatności?
Producenci
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Życie duchowe w mieści

Dostępność: brak towaru
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Przedstawić osobę ludzką, jedyną i bezcenną w oczach Boga, w królewskiej godności kapłańskiej, do uczestnictwa w której zaprasza nas święty Piotr, a także w łasce, jaką może jej dać sakrament małżeństwa ze swoimi tajemniczymi, symbolicznymi bogactwami; nauczyć się otwierać wspólnie Biblię – zamknięta, jednoczy chrześcijan, otwarta – wywołuje spory, sprawić, by Biblia stała się drogą jedności; dać się ogarnąć adoracji liturgicznej Boga – źródła wszelkiego Piękna, nawet jeśli w naszych czasach Piękno nie znajduje się w centrum artystycznych poszukiwań; raz jeszcze podjąć rozważania celów ostatecznych, gdyż może one właśnie są zasadniczym powodem braku jedności – oto najważniejsze tematy, które podjął Paul Evdokimov, jedna z czołowych postaci Kościoła prawosławnego we Francji.

Niniejsza książka pozwala dotrzeć do głębi myśli, która zawsze będzie dążyć do tego, by połączyć bogactwa chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu, gdyż „Kościół nie może być podzielony: wbrew pozorom tajemnicza, niepodzielna jedność trwa”.

Paul Evdokimov (1901-1970) - profesor  Instytutu Teologii Prawosławnej im. Św. Sergiusza i Instytutu Katolickiego w Paryżu, kontynuator myśli renesansu religijno-filozoficznego w Rosji przełomu XIX i XX w. Jeden z twórców paryskiego środowiska prawosławnego. Przez całe Życie prowadził twórczy dialog z filozofią i kulturą Zachodu. Wielki propagator idei ekumenizmu (jako obserwator uczestniczył w III sesji  Soboru Watykańskiego II).

 

Widzisz, gdybyś umiał bawić się z Bogiem, byłoby to największe osiągnięcie ludzkości. Wszyscy traktują Boga tak bardzo poważnie, że czynią Go śmiertelnie nudnym… Baw się z Bogiem, synu. Bóg jest najlepszym towarzyszem zabaw…

W obecnej dobie gigantycznego znudzenia, usytuowanego między purytańskim moralizatorstwem a rozpustą, miłość charyzmatyczna jawi się ponownie jako jedyna, fascynująca i wielka przygoda ludzkiego życia.

                                                                                    Paul Evdokimov

 

 
Wstęp. Pustynia i Tabor w sercu miasta . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Rozdział pierwszy. Uwewnętrznione życie zakonne . . . . . . . 19
Przekazywanie świadectwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Powszechny charakter duchowości monastycznej . . . . . . . . . 22
Uwewnętrznione życie zakonne a kapłaństwo powszechne . . 26
Piekło nowoczesnego świata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Trzy pokusy, trzy odpowiedzi Chrystusa i trzy śluby zakonne 30
Ślub ubóstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Ślub czystości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Ślub posłuszeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Jedność chrześcijańska i wolność zakonna . . . . . . . . . . . . . . . 44
Rozdział drugi. Tajemnica światłości w Biblii . . . . . . . . . . . 47
Obecność światłości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Krzew gorejący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Światłość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Ciemności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Przesłanie tekstu J 1,5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Światłość przedwieczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Znaki wielkiej nadziei . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Rozdział trzeci. Eschatologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Tajemnica zbawienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Biblijne i patrystyczne pojęcie zbawienia-uzdrowienia . . . . . 62
Przeznaczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Zstąpienie do piekieł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Śmierć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Czyściec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Niebieskie oczekiwanie świętych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Koniec świata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Paruzja i zmartwychwstanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Sąd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Wieczność piekła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
„Mysterium crucis” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Rozdział czwarty. Tajemnica osoby ludzkiej . . . . . . . . . . . . 91
Rozdział piąty. Łaska sakramentu małżeństwa według tradycji prawosławnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Eucharystyczny wymiar małżeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Cel życia małżeńskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Epikleza i małżeńska pięćdziesiątnica . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Kapłaństwo małżeńskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Zasada ekonomii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Małżeństwa mieszane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Rozdział szósty. Królewskie kapłaństwo, charyzmatyczny stan chrześcijanina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Dwa kapłaństwa: kapłaństwo powszechne wiernych
i kapłaństwo sakramentalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Biblijne pojęcie laikatu i jego ewolucja historyczna . . . . . . . . 129
Nauczanie duchowe i sakramentalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Namaszczenie krzyżmem, sakrament kapłaństwa powszechnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Udział świeckich w trzech rodzajach władzy kościoła . . . . . . 138
Nauczanie ojców o potrójnej godności świeckich . . . . . . . . . 140
Świecki dzisiaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Radykalizm ewangeliczny i jedność chrześcijan znakiem Królestwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Rozdział siódmy. Biblia w pobożności prawosławnej . . . . . 149
Rozdział ósmy. Szalona miłość Boga (Rz 8,28–30) . . . . . . . 159
Rozdział dziewiąty. Adoracja liturgiczna w Kościele wschodnim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Rozdział dziesiąty. Sztuka nowoczesna albo Sofia o zmienionym przeznaczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Rozdział jedenasty. Eschatologiczny wymiar jedności . . . . . 201
Medytacja Jana Pawła II nad tajemnicą Przemienienia . . . . . 217

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl